PRZYSZŁOŚĆ
Wizja Toyoty zakłada tworzenie kompleksowych rozwiązań, które w przyszłości pozwolą nie tylko poruszać się w bezpieczny, oszczędny i ekologiczny sposób, ale także zasilać całe społeczeństwa, chroniąc nasze zasoby naturalne. Wierzymy, że wodór jest idealnym paliwem, które pozwoli nam osiągnąć i przekroczyć wyznaczony cel zerowej emisji.
Globalna strategia wodorowa
W 2017 roku Japonia jako pierwszy kraj na świecie opracowała strategię wodorową. Obecnie większość państw pracuje nad rozwojem technologii wodorowej, której wdrożenie zostało podzielone na trzy fazy:
FAZA 1
2020–2024
• Wykorzystywanie wodoru w transporcie
• Rozbudowa infrastruktury do tankowania wodoru
• Autobusy i ciężarówki napędzane wodorem
FAZA 2
2025–2030
• Rozwój gałęzi gospodarki korzystającej z wodoru: transport kolejowy, transport morski
• Sieć do tankowania wodoru umożliwiająca swobodny transport
FAZA 3
po 2030
• Rozwój paliw syntetycznych na bazie wodoru, neutralnych dla środowiska
• Dalsza popularyzacja technologii w lotnictwie i transporcie morskim
Rozwój infrastruktury
Według projektu Polskiej Strategii Wodorowej w Polsce do 2025 roku planowany budżet na rozwój infrastruktury wodorowej to 2 miliardy złotych, w ramach którego mają powstać 32 stacje w największych aglomeracjach miejskich. Pozwoli to na bezproblemowe przemieszczanie się samochodem z napędem wodorowym po całej Polsce.
Stacje tankowania wodoru w Polsce
11 września 2023 r. przy ulicy Tango 4 w Warszawie (Ursynów) uruchomiona została pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. To jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Jego nazwa – NESO – nawiązuje do sloganu „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”.
Od tego czasu do użytku oddane zostały trzy kolejne stacje:
- NESO: Rybnik, ul. Budowlanych 6 i Gdańsk, ul. Jabłoniowa
- Orlen: Poznań ul. Warszawska 231
Infrastruktura nadal się rozwija i na 2024 i 2025 są planowane kolejne otwarcia stacji na terenie Polski (m.in. w Katowicach, Lublinie czy Wrocławiu).
Co można zasilać wodorem?
W przeciwieństwie do technologii stosowanej w autach elektrycznych niska masa wodoru pozwala wykorzystywać ogniwa paliwowe w transporcie, statkach, samolotach, a także w gospodarstwach domowych.
Samochody
Autobusy
Ciężarówki
Łodzie
Pociągi
Samoloty
Domy
Miasta
Obecne rozwiązania
Poznaj istniejące i planowane ekscytujące pojazdy zasilane wodorem, które poruszają się lub będą się poruszać po drogach, wodzie i Księżycu.
H2. City Gold
Produkowany w Portugalii autobus miejski wykorzystujący napęd Toyoty Mirai. Zasięg: 400 km.
PORTAL Project
Amerykańska ciężarówka poruszająca się 24 h na dobę o zasięgu dochodzącym do 500 km.
Energy Observer
Idealnie ekologiczny katamaran pozyskujący wodór z wody, tlen z powietrza i energię do elektrolizy z baterii słonecznych.
FC Lunar Cruiser
Pojazd księżycowy skonstruowany we współpracy z Japońską Agencją Kosmiczną JAXA o zasięgu do 10 000 km.