Toyota Motor Europe bierze udział w nowatorskim programie FCH2RAIL. Głównym celem tego projektu jest stworzenie bezemisyjnego pociągu, który będzie mógł poruszać się zarówno po torach z trakcją elektryczną, jak i tych pozbawionych linii trakcyjnych. Firma właśnie dostarczyła do projektu 3 pierwsze moduły ogniw paliwowych, które staną się częścią nowego napędu hybrydowego.
Nowy model pociągu, który powstaje w Europie, będzie wykorzystywał ogniwa paliwowe Toyoty. Firma dostarczy do niego 6 takich modułów. Twórcy tego projektu mają nadzieję, że w niedalekiej przyszłości rozwiązanie to zastąpi tradycyjne pociągi spalinowe z silnikami Diesla.
Nowe zastosowanie modułów ogniw paliwowych Toyoty
Toyota zbudowała nowe moduły wodorowe na bazie ogniw paliwowych wykorzystywanych w Toyocie Mirai drugiej generacji. W porównaniu ze swoimi poprzednikami charakteryzują się one większą mocą i wyższą gęstością energii przy bardziej kompaktowych rozmiarach. Dzięki płaskiej obudowie zostaną zintegrowane z dachem pociągu.
Do testów przekazane zostały już 3 moduły ogniw paliwowych Toyoty. Pozostałe 3 trafią do CAF w połowie lutego, a następnie cały hybrydowy napęd składający się z baterii i 6 modułów zostanie zainstalowany w prototypowym bimodalnym pociągu.
Prototypowy pojazd zostanie zbudowany na bazie elektrycznego pociągu podmiejskiego CIVIA produkowanego przez CAF, który został dostarczony do konsorcjum przez hiszpańską kolej Renfe.