Zużycie paliwa i emisja CO₂ wg WLTP
Najważniejsze informacje o WLTP
-
WLTP to przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych testy, podczas których odtwarzane są realistyczne warunki drogowe (zdefiniowane przez przepisy UE) w celu określenia rzeczywistego zużycia paliwa, poziomu emisji oraz zasięgu pojazdów zelektryfikowanych. Wyniki uzyskane w testach WLTP przez poszczególne pojazdy pozwalają z większą precyzją oszacować ich osiągi i porównać je między sobą. Pozyskane w ten sposób dane nie powinny być zestawiane z rezultatami testów NEDC (New European Driving Cycle).
-
Testy WLTP symulują warunki drogowe w laboratorium, a RDE (Real Driving Emissions) – mierzą zanieczyszczenia emitowane przez auto podczas jazdy po drodze. Oba te badania uzupełniają się nawzajem, pozwalając poznać rzeczywiste parametry danego pojazdu.
-
Procedura WLTP zaczęła obowiązywać wszystkie nowo rejestrowane pojazdy pomiędzy wrześniem 2017 roku a wrześniem 2018 roku, zastępując poprzednio stosowane badanie NEDC.
-
Aktualne dane dotyczące spalania, emisji i zasięgu można znaleźć na stronach modelowych Toyoty podczas konfigurowania auta. Znajdziesz je również w certyfikacie zgodności (CoC), oficjalnym dokumencie wydawanym dla każdego auta rejestrowanego na terenie Unii Europejskiej.
Szczegółowe dane dotyczące emisji i zużycia paliwa
Spersonalizowane dane dotyczące zużycia
Dokładniejsze wyniki lepiej oddające rzeczywiste osiągi
Jaka jest różnica pomiędzy testami WLTP a NEDC?
Kluczową różnicą jest fakt, że wyniki osiągane w procedurach WLTP lepiej oddają rzeczywiste wyniki zużycia paliwa, emisji CO₂ i zasięgu elektrycznego osiągane przez kierowców podczas codziennej jazdy. W stosunku do samochodów wyprodukowanych przed 2017 rokiem używa się zatwierdzonych wartości testów NEDC.
-
Rok wprowadzeniaCzas trwania i dystans testuMaksymalna prędkośćEtapy jazdyTemperatura podczas testuWpływ wyposażenia dodatkowego -
NEDC
lata 80.średnio 20 minut, 11 km120 km/h2 etapy: miejski i pozamiejski20-30ºCnieuwzględniony -
WLTP
2017średnio 30 minut, 23,25 km*131 km/h4 etapy**: niska prędkość, średnia, wysoka i bardzo wysoka23ºC, wartości skorygowane dla CO₂ – 14ºC*uwzględniony
* Rozruch zimnego silnika.
** Tryb „miasto” dla pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in
Najczęściej zadawane pytania
- FAQ
Emisje pojazdów są mierzone, ponieważ każdy nowy pojazd musi spełniać rygorystyczne normy emisji szkodliwych substancji, zanim zostanie dopuszczony do sprzedaży.
Testy WLTP są wykonywane w specjalnym obiekcie zgodnie z procedurami określonymi przez dyrektywy UE i przy udziale niezależnej organizacji monitorującej ich przebieg.
Przydatne linki
Dowiedz się więcej o standardach homologacji
Więcej informacji na temat przejrzystości testów WLTP – zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/443 z dnia 8 lutego 2023 r. zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/1151 w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych – można uzyskać, kontaktując się z lokalnym sprzedawcą.
Takie czynniki, jak sposób prowadzenia auta oraz szereg innych zmiennych (w tym m.in. warunki drogowe, natężenie ruchu, stan techniczny pojazdu, zainstalowane wyposażenie dodatkowe, koła, ilość bagażu, liczba pasażerów itd.) mogą wpływać na dane dotyczące zużycia paliwa i emisji, sprawiając, że rzeczywiste wyniki będą różnić się od zmierzonych wartości.