Rodzaje samochodów
BEV, czyli pojazdy elektryczne
BEV to pojazdy w pełni elektryczne, które czerpią energię z akumulatora. Auta te nie posiadają silnika spalinowego, a cała energia potrzebna do jazdy pochodzi z energii elektrycznej zgromadzonej w baterii. „Elektryki” są zeroemisyjne, co oznacza, że w przeciwieństwie do standardowych napędów benzynowych i diesli nie emitują spalin podczas jazdy. Są one idealnym rozwiązaniem dla osób, które poszukują nowoczesnego, cichego i oszczędnego auta, a jednocześnie chciałyby całkowicie zrezygnować z tradycyjnego źródła napędu. Pozwalają również poruszać się po „zielonych” centrach miast, w których ruch dopuszczalny jest wyłącznie dla pojazdów ekologicznych.
Chcąc uzupełnić energię w samochodzie w pełni elektrycznym, należy go podłączyć do zewnętrznego źródła prądu. W zależności od rodzaju ładowarki ładowanie baterii może potrwać od 30 minut do kilku godzin. Nowoczesne pojazdy BEV, takie jak Toyota bZ4X, umożliwiają uzupełnienie energii ze stanu 10% do 80% w jedyne 30 minut przy użyciu szybkiej ładowarki.
Choć zasięg pojazdów elektrycznych wciąż nie może się równać z tradycyjnymi napędami i hybrydami, współczesne „elektryki” pozwalają pokonywać na jednym ładowaniu dystans nawet 500 kilometrów, co spokojnie wystarcza do komfortowej podróży poza miasto.
HEV, czyli klasyczna hybryda
HEV to pojazdy hybrydowe, które łączą silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym, ale nie oferują możliwości ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Energia elektryczna jest generowana podczas jazdy, np. poprzez odzyskiwanie energii z hamowania. HEV są bardziej ekonomiczne niż tradycyjne samochody spalinowe, ale ich możliwości jazdy w trybie elektrycznym są przeważnie ograniczone pod względem prędkości i dystansu. Hybrydy tradycyjne istnieją na rynku bardzo długo, a konkretnie od 1997 roku, kiedy premierę miała pierwsza generacja Toyoty Prius.
Kolejne, coraz lepsze wersje napędu hybrydowego sprawiły, że technologia ta została dopracowana w każdym calu. Choć hybrydy jeszcze całkiem niedawno mogły uchodzić za nowinkę techniczną, dziś widok wysłużonej Toyoty Prius w barwach korporacji taksówkowej nikogo nie dziwi. Podobnie jak przebiegi sięgające miliona kilometrów. Klienci wybierający hybrydy chwalą sobie elastyczność i ekonomię jazdy oraz oszczędność wynikającą również z faktu, iż hybryda posiada zdecydowanie mniej ruchomych części narażonych na zużycie, takich jak sprzęgło, paski osprzętu i rolki.
PHEV, czyli hybryda z możliwością ładowania
PHEV to pojazdy hybrydowe, które łączą silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym i większą baterią niż tradycyjne hybrydy. Główną różnicą w stosunku do tradycyjnych hybryd jest możliwość ładowania baterii z zewnętrznego źródła energii (np. z gniazdka lub domowej stacji ładowania Toyota HomeCharge). Hybrydy typu plug-in mogą poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego, pokonując w ten sposób dłuższy dystans niż standardowe hybrydy, co czyni je idealnym rozwiązaniem do codziennych podróży po mieście.
Auta typu PHEV eliminują również jedną z największych bolączek współczesnych pojazdów elektrycznych, czyli zasięg. Po wykorzystaniu zapasu energii zgromadzonego w akumulatorach pojazd samoistnie przełącza się na tradycyjne źródło napędu, oferując bezstresową jazdę przez kolejne setki kilometrów.
Hybrydy „z wtyczką” to rozwiązanie idealne dla osób, które chciałyby mieć dwa auta w jednym: zeroemisyjny, oszczędny i cichy pojazd elektryczny na potrzeby miejskiej jazdy, a także tradycyjną hybrydę, która sprawdzi się nawet podczas podróży na drugi koniec Europy. W ofercie Toyoty znajdziemy trzy hybrydy z napędem typu plug-in: nowoczesną Toyotę C-HR, ikonicznego już Priusa, a także prestiżową i przestronną Toyotę RAV4.
MHEV, czyli niepełna hybryda
Miękkie hybrydy są przeważnie tańsze w produkcji i zakupie, ale ich funkcjonalność pod względem jazdy elektrycznej jest mocno ograniczona. W ofercie Toyoty nie znajdziemy pojazdów tego typu, gdyż wszystkie hybrydy producenta oferują możliwość jazdy w trybie EV.
Porównanie najważniejszych cech omawianych napędów:
Kategoria | Źródło energii | Ładowanie baterii | Zasięg jazdy w trybie EV | Główne zalety |
Samochód elektryczny (BEV) | wyłącznie bateria | zewnętrzne (stacja, dom) | kilkaset kilometrów | zero emisji, cicha praca, niskie koszty eksploatacji |
Hybryda typu plug-in (PHEV) | silnik spalinowy + bateria | zewnętrzne ładowanie + odzyskiwanie energii | kilkadziesiąt kilometrów | elastyczność, możliwość jazdy w trybie elektrycznym i hybrydowym |
Tradycyjna hybryda (HEV) | silnik spalinowy + bateria | tylko odzyskiwanie energii (regenerowanie) | 1-2 kilometry | sprawdzona technologia, brak konieczności ładowania z sieci |
Miękka hybryda (MHEV) |
silnik spalinowy wspomagany przez niewielki układ elektryczny | ładowanie przez odzysk energii | brak możliwości jazdy w trybie EV | uproszczony system, poprawa efektywności przy niższych kosztach |